זכויות בן/בת זוג בעזבון

זכויות בן/בת זוג בעזבון

בטרם מחלקים את עזבונו של אדם, חשוב להבין מה כולל עיזבון זה ומה שייך לבן/בת הזוג של הנפטר מכח חזקת השיתוף או חוק יחסי ממון.

הכלל הוא שאדם יכול להוריש רק את אשר שייך לו. על כן, בטרם יחולק העיזבון יש להבין מהם הנכסים המשותפים של בני זוג, שרק מחצית מהם מהווה חלק בעיזבון, ומהם הנכסים הנפרדים של המנוח שהם העיזבון.

העיזבון אינו כולל את חלקו של בן/בת הזוג הנותר בחיים בנכסים המשותפים. על כן, בטרם יחולק העיזבון יש להפריד את חלקו של בן/בת הזוג הנותר בחיים בנכסים, השייך לו מכוח חייהם המשותפים של בני הזוג.

חלקו של בן/בת הזוג הנותר בחיים נקבע על פי חוק יחסי ממון או חזקת השיתוף בהתאם למערכת היחסים בין בני הזוג. רק לאחר שחלקו של בן/בת הזוג הנותר בחיים מופרד, ברור מהו היקף העיזבון, שהם יתר הנכסים.

הגדרת הנכסים המשותפים קבועה למעשה בחוק יחסי ממון, לגבי זוגות נשואים, ונקבעת על פי חזקת השיתוף בזוגות שאינם נשואים אולם מקיימים קשר זוגי או משק בית משותף. יחד עם זאת, לא אחת נאלצים בתי המשפט להכריע בסוגיה. הסכמי ממון, בין לנשואים ובין לידועים בציבור, המסדירים את יחסיהם הרכושיים של הצדדים – שיתוף או הפרדה, יכולים למנוע ויכוחים בעניין היקף העיזבון וחלוקתו, לאחר מותו של אדם.

אם בן זוגך/בת זוגך הולך לעולמו ונישל אותך בצוואתו/ה, ייתכן שאת/ה עדיין זכאי/ת לחלק מהרכוש מתוקף מערכת היחסים. רצוי להתייעץ בעניין זה עם עו”ד מומחה בתחום דיני המשפחה.

תחומי התמחות

תודות והישגים

יש לך שאלה?

דילוג לתוכן