יפוי כוח מתמשך

יפויי כוח מתמשך מהו?

מדובר בחוק חדש שבא למעשה לפשט הליכי משפט מורכבים שנדרשו בעבר.

בעבר, כאשר אדם איבד את יכולתו לטפל בעניני בעצמו, היה צורך בהליך מורכב, בירוקרטי ומסובך של פנייה לבית המשפט לשם מינוי אפוטרופוס לגוף ו/ או לרכוש.

החוק כיום מאפשר לאדם בגיר (כשיר) לתכנן את עתידו ולתת הוראות מראש לעניין האופן בו ירצה שענייניו יטופלו, ובידי מי, באם חס וחלילה יחול שינוי לרעה במצבו, והוא לא יוכל באופן זמני או באופן קבוע לדאוג לענייניו.

האמצעי החדש שנקבע בחוק הינו ייפוי כח מתמשך. מדובר באמצעי יעל ונוח שיכול לסייע מראש בפתרון בעיות עתידיות שעלולות לצוץ.

את יפויי הכוח המתמשך יכול לערוך רק עורך דין שהוסמך לכך ומיופה הכח צריך לתת את אישורו למינוי.

ישנם בחוק מגבלות למינוי מיופה כח, ולרוב מיופה הכח הם קרובי משפחה ו/או חברים קרובים של הממנה. ניתן למנות יותר ממיופה כוח אחד ואפשר למנות מיופה כוח חלופי.

3 סוגי יפוי כוח מתמשך – או 3 נושאים בהם יכול יפויי כוח מתמשך לעסוק

ההוראות שניתן לתת בייפוי כוח מתמשך יכולות להיות בעניינים האישיים, הרפואיים והכלכליים-רכושיים, בכולם או בחלק מהם.

יפויי כוח מתמשך בעניינים אישיים – מדובר בעניינים המתייחסים לרווחתו האישית של האדם, לצרכיו היומיומיים, למקום מגוריו, לענייניו הגופניים, הנפשיים או החברתיים.

יפויי כוח מתמשך בעניינים רפואיים – כשמו כן הוא – נוגע לטיפול בענייניו הרפואיים של האדם.

יפויי כוח מתמשך בעניינים כלכליים/רכושיים – מתייחס לטיפול בכלל כספיו, נכסיו והתחייבויותיו של האדם.

מה ההוראות שניתן לתת במסגרת יפויי הכוח המתמשך

ההסמכה של מיופה הכוח יכולה להיות בדרך של הוראה כללית לפעול בעניינו מתוך שיקול דעתו של מיופה הכוח, או שהממנה יכול ליתן הוראות קונקרטיות ולפרט את רצונו בעניינים השונים. כך למשל יכול הממנה לקבוע מי הגורם הרפואי המועדף עליו, מה יקרה לדירת מגוריו אם יאלץ לעזבה ולעבור למוסד וכיוצ”ב.

מנגנוני פיקוח

הממנה יכול לקבוע מנגנוני פיקוח על פועלו של מיופה הכוח, לרבות קביעתם של  “אנשים מיודעים”, שיקבלו מידע או דיווחים ממיופה הכוח על החלטות שקיבל או פעולות שביצע או לקבוע שהאפוטרופוס הכללי יפקח על מיופה הכוח.

ניתן לבטל ייפוי כח מתמשך בהודעה לאפוטרופוס הכללי. ניתן לעדכן את הייפוי כח המתמשך במידה שהתיקון הוא טכני (כתובת, טלפון וכו’). במידה שהשינוי הוא מהותי, חובה להגיש ייפוי כח מתמשך חדש.